Hyppää sisältöön

Euroopan parlamentti hyväksyi Suomen viennille elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman

Euroopan parlamentti hyväksyi 19.10. kantansa merenkulun päästövähennyksistä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen Strasbourgin täysistunnossa. Parlamentti tunnustaa nyt molemmissa, FuelEU Maritime ja kesällä linjatussa päästökauppadirektiivin kannoissa Suomen viennille ja huoltovarmuudelle elintärkeän talvimerenkulun erityisaseman. Suomalaiselle teollisuudelle äänestystulokset ovat myönteistä kehitystä.

Euroopan parlamentissa neuvotellaan toimenpiteistä, joilla vuoteen 2030 tähtäävät päästövähennykset saadaan toteutettua meriliikenteessä. Meriliikenteen sääntelypäätöksen merkitys Suomen kansantaloudelle on erittäin merkittävä: peräti 85 prosenttia ulkomaankaupastamme kulkee meritse. Suomessa elinkeinoelämä ja ammattijärjestöt peräänkuuluttivat jo talvella 2022, että päästövähennykset tulee toteuttaa niin, että vienti tai työntekijät eivät kärsi kilpailuhaitasta pohjoisen sijainnin ja talviolosuhteiden tähden.

– Parlamentin linjaukset ovat oikean suuntaisia kemianteollisuudelle. Suomi on maantieteellisesti Euroopan reunalla ja talvemme ovat oikeita talvia, täynnä jäätä ja lunta. Pelkona oli, että tätä arktista ulottuvuutta ei Euroopan parlamentissa olisi ymmärretty, ja kustannukset suomalaiselle vientiteollisuudelle olisivat nousseet muita Eurooppalaisia kilpailijamaita huomattavasti enemmän, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Nyt erityisasema on kirjattu parlamentin kantoihin. Kemianteollisuuden yritykset kuljettavat vähähiilisiä vientituotteita kaikkialle maailmaan ja pääasiassa meritse. Myös huoltovarmuuden kannalta keskeiset tuotteet liikkuvat pääasiassa meriteitseKäsillä olevat päätökset merkitsevät sitä, että jäsenmaat velvoitetaan yhä tiukempiin merenkulun päästötalkoisiin.  

FuelEU Maritime -asetuksen ja päästökauppadirektiivin lopullisista yksityiskohdista sovitaan jäsenmaiden, EU-parlamentin ja komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa.