Hyppää sisältöön

Anne Koistinen: Opiskelijasta opettaja ja tapahtumakävijä – osaamista opintojen ulkopuolelta

Viime vuoden viimeisistä opinnoista alkaa pikkuhiljaa tulla palautetta ja noppia (opintopisteitä), mutta nyt kahden ja puolen viikon joululoman jälkeen syyslukukaudesta tulee mieleen myös paljon muuta. Varsinaisien opintojen lisäksi osaamista karttui myös esimerkiksi työssä kurssiapulaisena ja sekä erilaisissa tapahtumissa, joista yksi oli Heurekan Biotalouden yö.

Syyslukukauteeni kuului pääasiassa tuotantotalouden sivuaineopintoja, joten kemia oli ensimmäistä kertaa selkeästi pienemmässä roolissa. Kemian laitos luentosaleineen ja labroineen pysyi kuitenkin tuttuna, sillä työskentelin kahdella kurssilla kurssiapulaisena tai tuttavallisemmin assarina.

Assarien tehtävä on useimmiten opettaa ja ohjata eli assaroida kurssin opiskelijoita labroissa tai laskutuvissa. Itsellänikin juuri nämä asiat kuuluivat toimenkuvaan, sillä fuksien epäorgaanisen kemian kurssilla assaroin labrassa ja tupsujen fysikaalisen kemian kurssilla laskutuvassa.

Assarointi oli mukavaa, opettavaista ja palkitsevaa. Olin käynyt kyseiset kurssit jo aikaisemmin, joten asiat olivat sinänsä tuttuja, mutta assarointi mahdollisti hyvän kertauksen. Lisäksi opetettavia asioita tuli katsottua vähän eri kanteilta, kun niitä kävi läpi opiskelijoiden kanssa. Lisäksi tein oivalluksia siitä, kuinka eri asioita kannattaa opettaa ja ohjata. Erityisesti labrassa olikin palkitsevaa huomata opiskelijoiden oppivan uusia työtapoja ja kehittyvän niissä viikko viikolta. Assaroinnissa oli mielenkiintoista myös nähdä kurssien toteutumista toisesta näkökulmasta kuin aikaisemmin ja havainnoida toimia, jotka kurssien pyörittämiseen tarvitaan. Opiskelijana en ollut juurikaan ajatellut, kuinka paljon erilaisia asioita otetaan huomioon kursseja järjestettäessä.

Assaroinnin lisäksi sain joulukuussa kivan mahdollisuuden työskennellä Heurekan Biotalouden yössä, joka keräsi Heurekaan kävijäennätyksen, lähes 10 000 kävijällä. Omien aikataulujen vuoksi en varsinaista työvuoroa pystynyt Biotalouden yössä tekemään, mutta onneksi aikaa oli käydä tutustumassa tapahtuman ohjelmaan. Ohjelmaa olikin järjestetty paljon ja kaikenikäisille aina biopolttoaineista ja -energiasta askarteluun, kosmetiikkaan ja elintarvikkeisiin ja kyselemällä sai lisätietoa monenlaisista ilmiöistä ja tuotteista. Lisäksi tapahtumassa vallitsi hyvin innostunut ilmapiiri ja erityisesti oli hienoa huomata lasten ja nuorten kiinnostus ja ennakkoluulottomuus.

Varsinaisten opintojen lisäksi oman osaamisen kartuttamiseen on myös monia muita väyliä, joita mielestäni kannattaa mahdollisuuksien mukaan hyödyntää. Esimerkkinä opiskelijat voivatkin tehdä töitä opintojen ohella, kuten vaihtaa opiskelijasta opettajaksi, tai käydä ja erityisesti kysellä asiantuntijoilta erilaisissa alan tapahtumissa. Uskoisin, että opettelu omatoimiseen tiedonhakuun ja osaamisen kartuttamiseen luo hyvää pohjaa esimerkiksi tulevaisuuden tietotyölle, joka yleensä vaatii jatkuvaa osaamisen päivittämistä.

Anne Koistinen

Olen KT-blogisti Anne Koistinen. Opiskelen kolmatta vuotta Aalto-yliopistossa kemian, bio- ja materiaalitekniikan koulutusohjelmassa pääaineenani bio- ja kemiantekniikka.