Vientiteollisuus käynnistää tekniikan alan koulutusohjelman opinto-ohjaajille

Tiedotteet | 03.09.2019

Vientiliitot Kemianteollisuus, Metsäteollisuus ja Teknologiateollisuus sekä koodauskoulu Hive Helsinki kutsuvat 35 opinto-ohjaajaa koulutuskokonaisuuteen, jossa opinto-ohjaajat pääsevät syventymään tekniikan alan koulutuksen mahdollisuuksiin.

”Opinto-ohjaajat välittävät tärkeää tietoa työstä ja aloista lapsille ja nuorille. Siksi on olennaista, että opinto-ohjaajien ymmärrys työelämän nopeasta muutostahdista ja mahdollisista mielenkiintoisista työtehtävistä on ajan tasalla”, Kemianteollisuuden osaamisen ja vetovoimatyön asiantuntija Anni Siltanen sanoo.

Keväällä 2019 ilmestyneen ammatillisen koulutuksen vetovoimaselvityksen perusteella työelämäyhteistyö sekä työssä ja työpaikoilla tapahtuva oppiminen ovat merkityksellisin alan vetovoimaa sekä osaamisen kehittymistä edistävä tekijä.

”Vientiteollisuuden yritykset rakentavat suomalaista hyvinvointia. Yritykset työllistävät suoraan lähes puoli miljoonaa suomalaista, ja välillisesti työpaikkoja syntyy toista miljoonaa. Vientiteollisuus tarvitsee uusia osaajia, mutta alalle ei hakeudu riittävästi osaavia ja alasta innostuneita nuoria”, sanoo Teknologiateollisuuden koulutusjohtaja Leena Pöntynen

Opinto-ohjaajien koulutus toteutetaan yhteistyössä tänä syksynä toimintansa aloittaneen koodauskoulu Hive Helsingin kanssa. Hiven kautta ohjelman osallistujat pääsevät tutustumaan kokonaan uudenlaiseen koulutusmuotoon.

”Ensimmäisen pilottikoulutuksen osallistujat ovat seitsemän suuren kaupungin opinto-ohjaajia. Koulutuspäivien lisäksi he tutustuvat kotipaikkakunnillaan vientiteollisuuden yrityksiin yritysvierailuilla”, päättää asiantuntija Reetta Pilhjerta Metsäteollisuudesta.

Kolmiosainen opinto-ohjaajien koulutus järjestetään syksyn 2019 aikana. Koulutukseen osallistuu yhteensä 35 opinto-ohjaajaa suurimmista kaupungeista: Helsingistä, Jyväskylästä, Lahdesta, Tampereelta, Turusta, Oulusta ja Vantaalta. Koulutuksen järjestävät Kemianteollisuus, Metsäteollisuus ja Teknologiateollisuus sekä koodauskoulu Hive Helsinki.

Lisätiedot:

Leena Pöntynen, koulutusjohtaja, Teknologiateollisuus, leena.pontynen@teknologiateollisuus.fi

Anni Siltanen, asiantuntija, osaaminen ja vetovoima, Kemianteollisuus, anni.siltanen@kemianteollisuus.fi

Reetta Pilhjerta, asiantuntija, osaaminen ja vetovoima, Metsäteollisuus, reetta.pilhjerta@forestindustries.fi

Tiedotteet | 08.04.2021

Ilmasto pelastuu osaamisella − Kuusi hiilineutraaliuteen tarvittavaa strategista kyvykkyyttä ja menestyksen tekijää kemianteollisuudessa

Kannanotot | 26.03.2021

Kemianteollisuuden ja Metsäteollisuuden lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksesta ja siihen liittyviksi laeiksi

Uutiset | 16.03.2021

Oppilaitosten ja yritysten yhteistyö on ammatillisen koulutuksen keskiössä - tarvitaan joustavia malleja ja rahoitusmahdollisuuksia

Uutiset | 15.03.2021

LUMA-keskus Suomi: StarT-Yleisöäänestys 15.3. - 15.4. – Inspiroidu ja äänestä!

Avaa kuvapankki

Mediayhteys