Kinkkutemppu alkaa lauantaina – Näin helposti kierrätät joulun paistinrasvat kaikkialla Suomessa

Jo neljättä kertaa järjestettävä joulun kiertotaloustempaus Kinkkutemppu starttaa lauantaina 21.12.2019. Osallistuminen on helppoa, sillä jouluruokien paistinrasvoille avataan yli 200 keräyspistettä ympäri Suomen. Pakkaa rasvat kartonkitölkkiin ja vie lähimmälle keräyspisteelle. Keräyspisteet ottavat jäterasvoja vastaan koko joulunpyhien ajan 7.1.2020 saakka.

Kinkku, kala, kalkkuna tai joku muu – ruokalajilla ei ole väliä, sillä kaikkien jouluruokien paistinrasvat voi kierrättää uusiutuvaksi dieseliksi. Jo neljättä kertaa järjestettävä Kinkkutemppu pyörähtää käyntiin lauantaina 21.12., jolloin ympäri Suomen aukeaa yli 200 keräyspistettä jouluruokien paistinrasvoja varten. Keräyspisteitä löytyy K-ruokakauppojen ja Neste-asemien yhteydestä sekä joidenkin kuntien jätepisteiltä. Paistinrasvojen palautus onnistuu siis helposti esimerkiksi kauppareissun yhteydessä. Kesken joulunvieton ei kuitenkaan tarvitse kiirehtiä keräyspisteille, sillä keräys jatkuu joulunpyhien yli aina 7.1.2020 asti.

Viime jouluna Kinkkutemppuun osallistui 185 000 suomalaista kotitaloutta. Tänä jouluna tavoitteena on kasvattaa osallistujamäärää entisestään ja saada mukaan peräti 200 000 kotitaloutta. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta ei mahdoton, sillä Suomessa paistetaan jouluisin jopa 7 miljoonaa kiloa kinkkua.

”Kinkkutemppu on hieno esimerkki yhteistyöstä, jossa mukana on toimijoita aina ruoan tuotannosta ja vähittäiskaupasta jätteiden lajitteluun, käsittelyyn ja raaka-aineiden uudelleenkäyttöön saakka. Kampanja sai alkunsa kahvipöytäkeskustelussa, ja nyt se järjestetään jo neljättä kertaa. Olemme todella iloisia, että suomalaiset ovat ottaneet kiertotalouskampanjan omakseen”, Kemianteollisuuden viestinnästä vastaava johtaja Susanna Aaltonen kertoo.

Keräyspisteiltä paistinrasvat kerää Lassila & Tikanoja, joka toimittaa ne Honkajoki Oy:lle käsiteltäväksi. Tämän jälkeen rasvajäte jatkaa matkaansa Nesteen jalostamolle Porvooseen, jossa se saa lopullisen muotonsa Neste MY uusiutuvana dieselinä. Keräyksen päätyttyä Kinkkutemppu muistaa edellisvuosien tapaan vähävaraisia perheitä tukevaa Hope ry:tä rahalahjoituksella.

Paistinrasvojen kierrätys on helppoa ja hauskaa – muista nämä vinkit!

Keräyspisteitä ympäri Suomen. Kinkkutempun keräyspisteitä löytyy yli 200 K-ruokakaupan, Neste-aseman ja kunnan jätepisteen yhteydestä niin pääkaupungin sykkeestä kuin pohjoisen hiihtokeskuksista. Pisteet ovat auki 21.12.2019–7.1.2020.

Kaikki paistinrasvat kelpaavat. Vaikka kampanja on lainannut nimensä suomalaisten joulupöytien kenties suosituimmalta ruoalta eli joulukinkulta, voi keräyspisteisiin tuoda myös kalan, kalkkunan ja muiden jouluruokien paistinrasvat.

Ei lasia, metallia tai muovia. Tuo rasva keräyspisteeseen kartonkisessa nestepakkauksessa, esimerkiksi maitotölkissä. Älä käytä lasista, metallista tai muovista pakkausta, koska ne vaikeuttavat kierrätysprosessia.

Anna viemäreille joulurauha. Paistinrasvoja ei saa kaataa viemäriin, koska rasva voi tukkia viemäriverkostoa. Rasvatukos on yleinen syy kotien viemäritukoksiin, ja pahimmillaan rasva on leikattava putkistosta pois. Jos lähelläsi ei ole Kinkkutemppu-keräyspistettä, voi paistinrasvan hävittää kodin bio- tai sekajätteen mukana.

Näin osallistut Kinkkutemppuun

1. Kaada jäähdytetty, mutta vielä juokseva rasva tyhjään kartonkitölkkiin.
  2. Sulje tölkki esimerkiksi teipillä.
  3. Anna rasvan hyytyä viileässä.
  4. Vie rasva lähimpään keräyspisteeseen 21.12.2019–7.1.2020.

Kaikki keräyspisteet löytyvät osoitteesta kinkkutemppu.com

Susanna Aaltonen
Johtaja, Viestintä
Kemianteollisuus

susanna.aaltonen@kemianteollisuus.fi

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Yhdessä Kemianteollisuuden kanssa Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP.