Kemianteollisuuden talouskatsaus: kevään odotukset paremmasta kääntyneet syksyä kohden alaspäin

Suomen kemianteollisuuden liikevaihdon lasku jatkui kesällä sekä viennin että kotimaan osalta pääosin öljytuotteiden alenevan hintakehityksen ja mittavan huoltoseisokin myötä. Suhdannetilanne ja näkymät ovat hieman heikentyneet. Positiivinen poikkeus on lääketeollisuus, jossa luvut ovat selvässä nousussa. Työvoimakehitys kemianteollisuudessa on ollut vakaata, ja investointien odotetaan kasvavan tänä vuonna.

Kemianteollisuuden liikevaihto laski tammi-toukokuussa 2015 edellisvuodesta 18 prosenttia samaan aikaan kun koko teollisuuden liikevaihto laski 5 prosenttia. Kotimaan liikevaihto supistui 17 prosenttia ja tavaravienti 23 prosenttia.

”Myyntihintojen lasku lisää painetta myös tuotannon kustannustason edelleen laskemiseen. Suomalaisen tuotannon kannalta hintakilpailukyvyn parantaminen on olennaisen tärkeää”, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Leppä.

Kemianteollisuuden liikevaihdon ja viennin arvon voimakas lasku alkuvuoden aikana johtuvat pitkälti öljytuotteiden hintojen laskusta sekä öljyteollisuuden mittavasta huoltoseisokista. Öljytuotteiden viennin arvo on pienentynyt alkuvuoden aikana 45 prosenttia edellisvuodesta. Laskua on öljyteollisuuden lisäksi myös peruskemiassa sekä muovi- ja kumituotteissa.

Lääketeollisuuden arvonlisäys kasvussa

Lääketeollisuus on ollut alkuvuonna kemian viennin valopilkku. Lääkkeiden viennin arvo kasvoi tammi-toukokuussa 21 prosenttia, ja poikkeuksellisesti myös hinnat ovat olleet nousussa. Lääketeollisuuden liikevaihto on lähes kaksi miljardia euroa, mikä on vastannut vuositasolla kemianteollisuuden liikevaihdosta ja viennistä noin seitsemää prosenttia. Alkuvuonna lääketeollisuuden osuus kemianteollisuuden viennistä nousi jo lähes 11 prosenttiin. Lääketeollisuuden tuottama arvonlisäys on kasvanut vuositasolla 1,3 miljardiin euroon.

Uudet tilaukset loivassa laskussa, investoinnit kasvussa

Kemianteollisuuden uudet tilaukset laskivat tammi−kesäkuussa 0,7 prosenttia edellisvuodesta. Alkukevään lupaava kasvu kääntyi laskuun huhti−kesäkuussa. Kemianteollisuudessa on vireillä useita merkittäviä jo aiemmin päätettyjä investointiprojekteja, ja investointien ennakoidaan kasvavan viime vuodesta.

”Kemianteollisuus investoi Suomeen vuositasolla noin miljardi euroa ja on säilyttänyt koko 2000-luvun pääomatasonsa. Vain investointien kautta työpaikat ja tuotanto säilyvät Suomessa. Siksi investointien saamiseksi Suomeen tulisi tehdä kaikki se, mitä tehtävissä on”, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Leppä.

Kemianteollisuudella on keskeinen rooli talouskasvun moottorina Suomessa

”On hienoa, että hallituksen kärkihankkeissa on sekä talouskasvua että kestävyyttä edistäviä elementtejä kuten biotalous, puhdas teknologia, kiertotalous ja digitaalisuus. Kärkihankkeiden toimenpidesuunnitelmiin pitää ottaa mukaan kemian ja muun korkean jalostusarvon teknologian voimakas kehittäminen ja edistäminen”, korostaa Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Leppä.

Ala numeroin – toimialagraafit

Timo Leppä, toimitusjohtaja, timo.leppa(at)kemianteollisuus.fi, puh. 050 301 6800.

Susanna Aaltonen, viestintäjohtaja, susanna.aaltonen(at)kemianteollisuus.fi, puh. 040 593 4221

Kemia – osa hyvää elämää

kemianteollisuus.fi