Vientiliitot: Ilmastopolitiikan tiukemmat globaalit tavoitteet ovat tarpeen

Tiedotteet | 21.12.2018

Teknologiateollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Kemianteollisuus ry:

Ilmastopolitiikan tiukemmat globaalit tavoitteet ovat tarpeen. Suomalainen teknologia tarjoaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen globaaleja ratkaisuja. TKI-panoksia on lisättävä. Puhtaan tuotannon kilpailukyvystä on huolehdittava hyvinvoinnin ja kasvun turvaamiseksi.

Eduskuntapuolueet ovat 20.12.2018 julkistaneet linjauksen ilmastopolitiikan tavoitteista. Kunnianhimoiset tavoitteet ovat tarpeen. Niiden avulla halutaan tehostaa Pariisin sopimuksen toimeenpanoa sekä hiilidioksidipäästöjen hinnoittelua ja hiilijalanjälkilaskentaa maailmanlaajuisesti. On tärkeää, että jalanjälkitarkastelun rinnalle nostetaan myös kädenjäljen tarkastelu. Suomalaisilla tuotteilla, teknologioilla ja korkeaan teknologiseen osaamiseen pohjautuvalla palveluviennillä on globaalisti mittava vaikutus ilmastohaasteen ratkaisemiseksi.

Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan kaikkien toimijoiden yhteistyötä. Toimenpiteitä  tarkasteltaessa tulee huolehtia EU:n teollisuuden kansainvälisestä kilpailukyvystä. Samalla on varmistuttava siitä, että teollisuudella on saatavissa riittävästi hinnaltaan kilpailukykyistä ja päästötöntä energiaa.

Matka kohti hiilineutraalia kiertotaloutta vaatii mittavia teknologisia panostuksia. Siksi TKI-investointeihin on panostettava huomattavasti nykyistä enemmän.

Teollisuudessa uusi syntyy myös olemassa olevan toiminnan yhteyteen. Kilpailukykyinen ja ennustettava toimintaympäristö vauhdittaa investointeja ja työllisyyttä, jotka ovat avainasemassa matkalla kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Johtaja, Vastuullisuus Sami Nikander, puh. 040 567 4413, sami.nikander@kemianteollisuus.fi

Uutiset | 17.01.2019

BASF mukana miljardiluokan allianssissa - etsii ratkaisuja muovijäteongelmiin

Uutiset | 13.12.2018