Kysely: Energian hinnannousu huolestuttaa kemianteollisuuden alan yrityksiä – kannattavuuspaineet kasvussa

Tiedotteet | 14.06.2022

Kemianteollisuuden yrityksillä on vaikeuksia siirtää kohonneita energianhintoja tuotteidensa hintoihin, jolloin yritysten kannattavuus keskimäärin heikkenee, selviää tuoreesta jäsenkyselystä.

Energian hinnannousu huolettaa valtaosaa Kemianteollisuuden yrityksistä. Jäsenyrityksille tehdystä kyselystä käy ilmi, että noin 70 prosenttia vastanneista yrityksistä on huolissaan kasvaneista energiakustannuksista lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Euromääräisesti tilaukset kasvoivat viime vuoden huhtikuuhun verrattuna 19 prosenttia, mutta tippuivat 13 prosenttia tavaramäärässä mitattuna.

– Kohonnut hintataso saa tilauskannan näyttämään suuremmalta. Tuotteita menee nyt vähemmän, joten yrityksissä ei vietetä juhlapäiviä, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Kyselyn mukaan energian hinnat nousivat jäsenyrityksissä vuoden takaiseen verrattuna keskimäärin 66 prosenttia (mediaani 30 prosenttia). Samaan aikaan suurin osa yrityksistä ilmoitti, että niillä on vaikeuksia siirtää kohonneita energiakustannuksia tuotteidensa hintoihin. Yli yhdeksän kymmenestä vastanneesta yrityksestä ilmoitti, että niiden on mahdollista siirtää kohonneita kustannuksia hintoihin vain osittain tai ei ollenkaan.

– Kysely osoittaa, että nykyinen kehitys hankaloittaa yritysten tilannetta. Toivottavasti yritysten tilanne ymmärretään, ja tämä heijastuu jatkossa keskusteluun palkankorotustoiveista. Olemme huolissamme äskettäin tehdystä kunta-alan palkkaratkaisusta, joka luo perusteettomia palkkapaineita syksyn neuvotteluihin, Aalto sanoo.

Yritykset kertoivat kyselyssä, mitä energianhinnoille pitäisi tehdä. Esille nousivat muun muassa korvaavien energianlähteiden lupaprossien nopeuttaminen, enemmän tukia korvaavien energianlähteiden käyttöönottoon, ydinvoiman lisääminen ja ammattiliikenteen polttoainealennukset.

Toimitusjohtaja Mika Aalto,
puh. 050 438 9247, [email protected]

Johtava asiantuntija, tilastot ja kansantalous, Sampo Pehkonen,
puh. 040 7634 700, [email protected]