Kemianteollisuus ja TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto neuvottelutulokseen

Tiedotteet | 31.10.2017

Kemianteollisuus ja TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ovat 30.10.2017 saavuttaneet neuvottelutulokset peruskemian-, muovi- ja tuoteteollisuuden sekä öljy-, maakaasu-ja petrokemian teollisuuden työntekijöiden työehtosopimuksista. Sopimuksien voimaantulo edellyttää liittojen hallintojen hyväksyntää.

TEAM Teollisuusalojen Ammattiliitto ry

Neuvottelutulos on tehty ajanjaksolle 1.12.2017−31.10.2020, ja se sisältää sekä tekstimuutoksia että palkkaratkaisun kahdelle vuodelle. Sopimuksen viimeiset 11 kuukautta ovat irtisanottavissa, jos osapuolet eivät syyskuussa 2019 pääse sopimuksen viimeisen 11 kuukauden toteuttamisesta.

Palkkaratkaisu pitää sisällään paikallisesti sopimalla toteutettavat 1,6 % palkankorotukset sekä vuosille 2018 että 2019. Mikäli paikallista ratkaisua ei synny, palkkoja korotetaan kahden ensimmäisen sopimusvuoden aikana yhteensä 3,2 prosenttia liittojen sopimalla tavalla.

Ensimmäisen kerran palkkoja korotetaan 1.2.2018 ja toisen kerran 1.2.2019. Sopimuskauden viimeisen 11 kuukauden kustannusvaikutus neuvotellaan syyskuun 2019 loppuun mennessä. Palkankorotusten toteuttaminen paikallisesti ja niiden jaksotukset tukevat nykyennusteiden mukaan kemianteollisuuden kustannuskilpailukykyä Suomessa.

"Nyt saatu neuvottelutulos on osoitus liittokierroksen toimivuudesta. Pystyimme sovittamaan yhteen paikallisen sopimisen lisäämisen ja työehtosopimuksen kehittämisen sekä kustannuskilpailukyvyn”, sanoo Kemianteollisuus ry:n Työelämäasioista vastaaja johtaja Jyrki Hollmén.

"Neuvottelutuloksessa myönteistä on se, että palkkoja korotetaan ostovoimaa turvaavalla tavalla ja tekstikysymyksiin tulee joitain parannuksia", sanoo TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry:n puheenjohtaja Heli Puura.

Kemianteollisuuden ja TEAMin nykyiset työehtosopimukset ovat voimassa 30.11.2017 saakka. Nyt saavutettu neuvottelutulos koskee yli 12 000 työntekijää.

Lisätiedot

Kemianteollisuus ry, Jyrki Hollmén, johtaja, Työelämä, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi, puh. 040 746 3687

TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry, Toni Laiho, neuvottelupäällikkö, toni.laiho@teamliitto.fi, puh. 050 303 9272.

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista.

Kemianteollisuuteen lasketaan Suomessa kemian prosessiteollisuus, öljytuotteet sekä muut kemian tuotteet kuten lääkkeet, kosmetiikka, pesuaineet, maalit, muovi- ja kumituotteet.

Blogit | 10.05.2021

Jaana Neuvonen: Palkitsemisella on voimakkaampi vaikutus kuin kontrollilla

Uutiset | 05.05.2021

Vientiteollisuuden raportti kokoaa paikallisen sopimisen käytäntöjä ja mahdollisuuksia