Kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehdoista neuvottelutulos

Tiedotteet | 02.11.2017

Kemianteollisuus ry ja akavalainen Ylemmät Toimihenkilöt YTN ovat 2.11.2017 saavuttaneet neuvottelutuloksen Kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden pöytäkirjan uudistamiseksi. Voimaantulo edellyttää liittojen hallintojen hyväksyntää.

Neuvottelutulos on tehty ajanjaksolle 1.12.2017−30.11.2020, se koskee kemianteollisuudessa työskenteleviä ylempiä toimihenkilöitä ja sen piiriin kuuluu noin 8000 työntekijää.

Palkkoja korotetaan sopimuskaudella paikallisesti sovittavalla tavalla. Mikäli palkankorotuksista ei päästä sopimukseen, korotetaan palkkoja 1.2.2018 alkaen 1,2 % yleiskorotuksella ja 0,4 % työnantajan kohdentamana paikallisena eränä, sekä 1.2.2019 alkaen 1,0 % yleiskorotuksella ja 0,6 % työnantajan kohdentamana paikallisena eränä.

”Sopimus edistää merkittävästi paikallista palkanmuodostusta. Työpaikoille annetaan toisaalta mahdollisuus, mutta myös vastuu mitoittaa ja kohdentaa palkankorotuksia yrityskohtaisten tarpeiden mukaan paikallisesti sopien”, toteaa johtaja Jyrki Hollmén Kemianteollisuus ry:stä.

Jyrki Hollmén
, johtaja, Työelämä, puh. 040 746 3687, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi

Mediapankki, Jyrki Hollménin kuva

Kemia – osa hyvää elämää

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista.

Kemianteollisuuteen lasketaan Suomessa kemian prosessiteollisuus, öljytuotteet sekä muut kemian tuotteet kuten lääkkeet, kosmetiikka, pesuaineet, maalit, muovi- ja kumituotteet.

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 13 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.

Uutiset | 11.05.2021

Kemianteollisuus on osa maailman suurinta etäTET-jaksoa marraskuussa

Blogit | 10.05.2021

Jaana Neuvonen: Palkitsemisella on voimakkaampi vaikutus kuin kontrollilla