Kemianteollisuuden Innovaatiopalkinto Orion Pharman lääkkeelle eturauhassyövän hoitoon

Kemianteollisuuden vuoden 2020 Innovaatiopalkinnon voittaja on Orion Pharman lääke kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon. Innovaatiopalkinto jaettiin Kemianteollisuus ry:n Tiedefoorumissa Helsingissä 6.10.2020.

Kemianteollisuus palkitsee alan toimijoita joka toinen vuosi jaettavalla, kokonaissummaltaan 20 000 euron suuruisella Innovaatiopalkinnolla. Palkinnon tarkoituksena on kannustaa yrityksissä, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa toimivia tutkimus- ja tuotekehitysryhmiä uusien kemiallisten tuotteiden ja palveluiden luomiseen. Haussa on keksintöjä ja innovaatioita, jotka parantavat ihmisten ja ympäristön hyvinvointia sekä arkipäivässä että teollisissa tuotantoprosesseissa.

Innovaatiopalkinnon voittaja on Orion Pharman lääke etäpesäkkeettömän kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon. Orion Pharman yhdessä Bayerin kanssa kehittämä, uuden rakenteen omaava molekyyli darolutamidi vastaa tarpeeseen löytää uusia keinoja eturauhassyövän hoitoon. Eturauhassyöpä on maailmanlaajuisesti miesten toiseksi yleisin syöpä.

– Kemianteollisuuden innovaatiokilpailun taso oli korkea tänäkin vuonna. Voittajia yhdistää mahdollisuus ja halu suurien, globaalien haasteiden ratkaisemiseen, kuten kilpailun voittajan Orion Pharman innovaatio eturauhassyövän hoidossa, sanoo Neste Oyj:n tutkimus- ja kehitysjohtaja ja Kemianteollisuus ry:n Innovaatiovaliokunnan puheenjohtaja Petri Lehmus.

– Jälleen kerran oli runsaasti erinomaisia innovaatioita ehdotettu palkittaviksi. Innovaatiovaliokunnalla oli haastava tehtävä valita finalistit ja niistä voittaja, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Innovaatiopalkinnossa palkittiin kunniakirjoilla:
Turun yliopiston Biokemian laitos / Biotekniikan osasto, NANOLEC-työryhmän menetelmä syövän varhaisen vaiheen tunnistamiseen.

Kemiran tehokas ja turvallinen desinfiointiaine permuurahaishappo vedenpuhdistussovelluksiin.

Keko Geopolymeerit Oy:n menetelmä mineraalivillajätteen hyödyntämiseen geopolymeerien raaka-aineena.

Youtube-videot:

Kemianteollisuuden Innovaatiopalkinnon 2020 finalistit

Orion Pharma: Darolutamidi – lääkeaine eturauhassyövän hoitoon

Kemira: Permuurahaishappo — ympäristöystävällinen desinfiointiaine vedenkäsittelyyn

(Kuvassa vasemmalta Orion Pharman Principal Scientist Olli Törmäkangas ja Senior Research Project Manager Laura Ravanti. Valokuva Matti Matikainen)

Valokuvia Innovaatiopalkinnon jakotilaisuudesta 6.10.2020 (Valokuvaaja Matti Matikainen)

Carmela Kantor-Aaltonen, Johtava asiantuntija, Innovaatiot, Innovaatiopalkinnon valintaraadin sihteeri, carmela.kantor-aaltonen@kemianteollisuus.fi, puh. 050 4045 166

Susanna Aaltonen, Johtaja, Viestintä, susanna.aaltonen@kemianteollisuus.fi, puh. 040 593 4221

kemianteollisuus.fi
Twitter: @Kemianteollisuu
Linkedin: http://linkd.in/1g4vUbs
Tilaa uutiskirje: http://bit.ly/1Mk0cTq

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista.

Kemianteollisuuteen lasketaan Suomessa kemian prosessiteollisuus, öljytuotteet sekä muut kemian tuotteet kuten lääkkeet, kosmetiikka, pesuaineet, maalit, muovi- ja kumituotteet.

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 13 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.