Kemianteollisuuden hallitus hyväksyi kilpailukykysopimuksen neuvottelutulokset

Kemianteollisuus ry:n hallitus hyväksyi tänään ensimmäisenä liittona kilpailukykysopimuksen neuvottelutulokset. Sopimukset koskevat yli 35 000 kemianteollisuuden työntekijää.

Keskusjärjestöjen asettama määräaika kilpailukykysopimuksen soveltamisneuvotteluille päättyy toukokuun lopussa. Tämän jälkeen keskusjärjestöt tarkastelevat sitä, kuinka kattavasti eri liitot ovat kilpailukykysopimuksessa mukana.

”Kilpailukykysopimus vie toteutuessaan Suomea oikeaan suuntaan”, sanoo Kemianteollisuus ry:n puheenjohtaja Timo Lappalainen. ”Sopimus antaa mahdollisuuden yritystemme kilpailukyvyn kehittämiselle vienti- ja kotimarkkinoilla ja viitoittaa samalla tietä uudelle työmarkkinamallille”, Lappalainen toteaa.

”On erittäin tärkeää, että kilpailukykysopimukselle saadaan laaja kattavuus ja teollisuuden toimintakyvyn kannalta kriittinen logistiikkaketju on mukana sopimuksessa, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Leppä. Pienien liittojen kattava mukaantulo kilpailukykysopimukseen on tärkeää koko työmarkkinakentän yhtenäisyyden kannalta”, Leppä jatkaa.

”Kemianteollisuudessa on hyvä jatkuvan neuvottelun toimintatapa ja ratkaisuhakuinen sopimisen kulttuuri. Kemianteollisuudessa on selkeä halu tehdä jatkuvaa yhteistyötä yritysten kilpailukyvyn ja työpaikkojen turvaamiseksi, minkä vuoksi olemme tyytyväisiä paikallisen sopimisen vahvistumiseen. Tämä neuvottelukierros osoitti sen, että teollisuus pystyy kantamaan vastuun uuteen vientivetoiseen työmarkkinamalliin siirtymisestä”, sanoo johtaja Jyrki Hollmén Kemianteollisuus ry:stä.

Timo Lappalainen, puheenjohtaja, puh. 050 966 3692, timo.lappalainen@orion.fi
Timo Leppä, toimitusjohtaja puh. 050 301 6800, timo.leppa@kemianteollisuus.fi
Jyrki Hollmén, johtaja, Työelämä, puh. 040 746 3687, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi

Kemia – osa hyvää elämää

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Kemianteollisuuden liikevaihto on noin 19 miljardia ja se työllistää Suomessa suoraan 35 000 henkilöä.

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on yli 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.