Kemianteollisuudelle ensimmäinen neuvottelutulos toimihenkilösopimuksesta

Kemianteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro ry ovat tänään saavuttaneet neuvottelutuloksen kilpailukykysopimuksen mukaan neuvoteltavista asioista. Neuvottelutulos koskee kemianteollisuudessa työskenteleviä toimihenkilöitä ja sen piiriin kuuluu noin 9 000 työntekijää. Neuvottelutulos käsitellään sopijaosapuolten hallituksissa toukokuun loppuun mennessä. Sopimukset astuvat voimaan osapuolten hallitusten hyväksyttyä ne.

Neuvottelutuloksen mukaan työaikaa pidennetään paikallisesti sopimalla. Neuvottelutulos on kilpailukykysopimuksen mukainen ja henkilöstön edustajien toimintaedellytyksiä kehitetään paikallisen sopimisen edistämiseksi.

”Toimihenkilösopimuksen neuvottelut sujuivat hyvässä neuvotteluilmapiirissä ja ratkaisu ilmentää järjestöjen välistä luottamusta ja hyviä neuvottelusuhteita”, toteaa johtaja Jyrki Hollmén Kemianteollisuus ry:stä.

”Olemme tyytyväisiä siihen, että kilpailukykysopimuksen mukaiset neuvottelutulokset saatiin avattua toimihenkilöiden osalta kemianteollisuuden sopimuksella”, jatkaa Hollmén.

Jyrki Hollmén
, johtaja, Työelämä, puh. 040 746 3687, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi

Kemia – osa hyvää elämää

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Kemianteollisuuden liikevaihto on noin 19 miljardia ja se työllistää Suomessa suoraan 34 000 henkilöä.

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on yli 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.