AKT:n kohtuuton tukilakko kohdistuu suomalaisiin yrityksiin, joilla ei ole mitään tekemistä työriidan kanssa

Tiedotteet | 27.12.2021

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n vuorokauden Suomen satamat seisauttava tukilakko on kohtuuton, ja se pysäyttää käytännössä koko ulkomaankaupan, vaikka kyseessä on yhtä yritystä koskeva työriita. Vallitsevassa taloustilanteessa tukilakolla saadaan aikaan pitkäaikaisia taloudellisia vahinkoja ja myös mainehaittaa Suomelle suomalaiselle vientiteollisuudelle. Tukilakko osoittaa työrauhajärjestelmämme vanhanaikaisuuden ja toimimattomuuden räikeän valuvian.

- Tukilakko pysäyttää Suomen satamat, ja kärsijöinä ovat pääasiassa suomalaiset yritykset, joilla ei ole itse kiistassa mitään osaa. Vaikka kyseessä on vuorokauden tukilakko, sen laskuja maksamme vielä pitkään. Kansainvälinen kauppa perustuu luotettavuuteen ja toimintavarmuuteen, ja juuri niitä tukilakolla nakerretaan, sanoo Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä.

- Herättää myös kummastusta, onko tämän tyyppiset AKT:n tukitoimet todella myös vientiteollisuuden TES-neuvottelupöydissä istuvan Teollisuusliiton toive.

- Nyt olisi tärkeää, että vastikään koronakuopasta nousseen vientiteollisuuden yritysten toimintaa ei omin toimin vahingoiteta.

- Kaikki Suomen satamat menevät kiinni yhden yrityksen vuoksi. AKT:n toiminta on suhteetonta, kohtuutonta ja täysin tuomittavaa. Kyseisessä työriidassa AKT on jo käräjäoikeuden päätöksellä tuomittu lopettamaan kyseiseen yritykseen kohdistuva saarto miljoonan euron sakon uhalla, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Lue myös Elinkeinoelämän keskusliiton tiedote.

Uutiset | 13.05.2022

Kysely kesätyöntekijöille: Tulevaisuuden työpaikka kemian aloilla

Blogit | 11.05.2022

Kemianteollisuuden kommentti kunta-alan neuvotteluista: Nyt on aikalisän paikka

Tiedotteet | 29.04.2022

Vientiteollisuus tarjoaa kesätyöpaikan yli 24 000 nuorelle

Blogit | 08.04.2022

Minna Etu-Seppälä: Mistä on kemianteollisuuden paikallinen sopiminen tehty?