Kemianteollisuus ry:n lausunto: Luonnos verohallinnon ohjeeksi energiaverotusohje 2016 päivityksestä

Kannanotot | 29.04.2019

Lausunto annettu 24.4.2019 verohallinnon yritysveroysikölle. Diaarinumero VH/1182/00.01.00/2019

Kemianteollisuus ry kiittää Verohallintoa mahdollisuudesta antaa lausunto luonnoksesta Energiaverotusohje 2016 päivitystä koskevaksi verohallinnon ohjeeksi.

Kiinnitimme huomiota ohjeistuksen seuraaviin kohtiin:

- Kohta 1.5.2. Käyttö välittömässä ensikäytössä. Välittömän ensikäytön tulkitseminen niin, että polttoaineen palaessa syntyvän liekin tai savukaasun tulee kosketettavat valmistettavaa tuotetta jossakin tuotteen valmistusvaiheessa, on kemianteollisuuden kannalta huono ja kilpailukykyä heikentävä. Kemianteollisuudessa on runsaasti prosesseja (eli tuotteen valmistusta), joka tapahtuakseen vaatii lämmitystä siten, että liekki ei missään nimessä voi koskettaa tuotetta. Tämä tulkinta tulisi muuttaa sellaiseksi, joka takaa polttoaineiden verovapauden myös näissä prosesseissa.
- Kohta 1.5.4. Pidämme tärkeänä, että jatkossakin raaka-aineina käytetyt etanoliseokset säilyvät valmisteverottomina.
- Kohta 2.4.1. Teolliseen tuotantoon liittyvä tukitoiminta. Jatkossa sähköautot lisääntyvät, niin olisi hyvä, jos niiden lataus tulkitaan samaan tukitoiminto-kategoriaan kuin autojen lämmitystolpat

KEMIANTEOLLISUUS RY
Sami Nikander
Johtaja