Lausunto: Laboratorio- ja mittausalan ammattitutkinnon laboratoriotyön osaamisalan tutkintonimike

Kannanotot | 10.12.2019

Kemianteollisuus ry:n ja Teknologiateollisuus ry:n lausunto Laboratorio- ja mittausalan ammattitutkinnon laboratoriotyön osaamisalan tutkintonimike. annettu 10.12.2019 Opetushallitukselle.

Opetushallitus on pyytänyt EK:n jäsenliitoilta lausuntoa koskien laboratorio- ja mittausalan ammattitutkinnon laboratoriotyön osaamisalan tutkintonimikkettä. Kemianteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry toivovat, että tutkintonimike -kysymys tulee ratkaista pikimmiten ja ammattitutkinnolla tulee olla oma työelämässä tunnistettu nimikkeensä.

Kemianteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry pitävät jäsenyritystensä näkökulmasta parhaimpana vaihtoehtoa 2, jossa käytössä olisi valinnaista tutkinnonosista riippumaton yhteinen ja yleisellä tasolla oleva nimike Laborantti (AT). Perusteluna, että tämä tutkintonimike kertoo henkilön suorittaneen ammattitutkinnon yksiselitteisesti.

Lisäksi Laborantti -nimike on jo vakiintuneessa käytössä työelämässä ja siten esim. rekrytointitilanteessa kertoo henkilön tutkintotaustan ja osaamisen tason selkeästi. Halutessaan tutkinnon suorittajalla on mahdollisuus tarkentaa omaa osaamisaluettaan lisäämällä aihealueen tutkintonimikkeen yhteyteen, esim. Laborantti (AT), analyysitoiminta.

Anni Siltanen
Asiantuntija