Hyppää sisältöön

Suomen ensimmäinen kumiasfalttitie valmis lokakuussa

Kyseessä on kilometrin mittainen koetieosuus, joka pinnoitetaan autonrenkaiden kumia sisältävällä asfaltilla. Se on Suomessa ensimmäinen laatuaan, maailmalla hyvinkin yleinen.

RMB-asfaltissa (rubber modified bitumen) rengaskumia käytetään bitumin lisäaineena. Kierrätysrenkaiden hyödyntäminen asfaltin sideaineena on iso edistysaskel kiertotalouden näkökulmasta. Kumijauhe on pitkälle jalostettu uusiomateriaali, joka korvaa öljypohjaisia bitumimassoja. Kumijauheen ansiosta asfaltin kylmä- ja väsymiskestävyys paranevat, halkeamat vähenevät ja tien melutaso säilyy perinteistä asfalttia alhaisempana. 

RMB-asfaltin rakennuskustannukset ovat  kalliimmat kuin perinteisessä asfaltissa, mutta koko elinkaaren aikana on mahdollista saavuttaa jopa huomattavat säästöt. 

Muualla maailmassa kumia on käytetty osana asfaltin sideainetta yli 40 vuoden ajan. Ruotsissa on tehty noin 3 500 tiekilometriä RMB-asfalttia viimeisten 10 vuoden aikana. 

Suomen ensimmäinen RMB-asfalttia sisältävä koetieosuus valmistuu lokakuussa Pedersören Lappforsissa. Kilometrin mittaiseen tiehen käytetään 1 250 rengasta. Renkaiden kierrätyksen hoitaa Kuusakoski Oy. Kokeen perusteella päätetään, kannattaako kyseistä laatua alkaa valmistaa suuremmassa mittakaavassa. 

Lue lisää Kuusakosken kotisivulla.