Hyppää sisältöön

Eurooppalainen Suomi ry:n Vaadi faktat -kampanja starttaa tänään – Kemianteollisuus mukana kumppanina

Kemianteollisuus on mukana Vaadi faktat -eurovaalikampanjassa, jonka tavoitteena on nostaa äänestysaktiivisuutta ja edistää faktapohjaista politiikkaa Suomessa vaalikevään 2019 aikana. Euroopan unioniin liittyy monia erilaisia myyttejä ja virheellisiä oletuksia, joita kampanja pyrkii oikomaan.

“Me uskomme, että äänestäjät ansaitsevat faktoihin perustuvaa tietoa äänestyspäätöksensä tueksi. Haluamme olla osaltamme edistämässä tällaisen tiedon saatavuutta tähän kampanjaan osallistumalla” kertoo toimitusjohtaja Mika Aalto.

Eurovaaleihin keskittyvässä kampanjassa toteutetaan yli kahdellekymmenelle paikkakunnalle ulottuva kiertue sekä laaja sosiaalisen median faktantarkistuskampanja yhdessä Faktabaarin kanssa. Kampanjassa on mukana laaja joukko suomalaista kansalaisyhteiskuntaa sekä liki jokainen poliittinen puolue. Kampanjaa koordinoivat Eurooppalainen Suomi ry, Eurooppanuoret ry.

Kampanjan toisena tavoitteena on nostaa eurovaalien alhaista äänestysaktiivisuutta. Erityisenä painopisteenä ovat nuoret, sillä vuoden 2014 eurovaaleissa vain noin 10 prosenttia 18-24 -vuotiaista kävi äänestämässä. Koko väestön osalta äänestysprosentti oli vain neljänkymmenen prosentin tienoilla.

“Euroopan unioni vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämäämme monilla eri tavoilla. Haluamme sekä lisätä suomalaisten tietoisuutta näistä aiheista että kannustaa käyttämään ääntään Euroopassa. Jos me emme sitä tee, tekee sen joku muu puolestamme”, Mika Aalto jatkaa.

Kampanjaa voi seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella “#vaadifaktat” sekä osoitteessa www.vaadifaktat.fi

Lisätietoja

Susanna Aaltonen, johtaja, Vaikuttaminen, susanna.aaltonen@kemianteollisuus.fi, puh. 040 593 4221