Hyppää sisältöön

Orthex on suomalainen menestystarina

Orthex on onnistunut tekemään arjen muovituotteita, joiista on tullut sekä käsitteitä että myyntihittejä. Menestystuotteiden pohjana on hyvä, käyttäjälähtöinen suunnittelu. Ilta-Sanomat on tehnyt perusteellisen artikkelin Orthexista ja sen tuotteista.

Lohjalaisella Orthex Groupilla on pitkät perinteet kodin käyttötavaroiden valmistamisessa. Yhtiö perustettin vuonna 1955, ja vuosikymmmenten varrella siihen on fuusioitu myös yritykset  Sveico AB ja Hammarplast Consumer AB. Nykyään Orthexilla on asiakkaita 40 maassa ja neljässä maanosassa. 

Ilta-Sanomien toimittaja Mikko Marttisen juttu avaa Orthexiin filosofiaa tuottaa korkeatasoisia arjen muovisia käyttöesineitä. Ensimmäinen menestystuote oli jo 1950-luvulla pakastusrasia Jäänalle, jonka suunnitteli nuori teollinen muotoilija Laura Huhtela-Bremer. Hän suunnitteli rasian, joka oli kevyt, helppo käsitellä, puhdistaa ja pinota. Jokainen rasian muoto on tarkoin suunniteltu käyttöä varten. Jäänalle sopii sekä pakastamiseen että eväsrasiaksi. Jäänallea on 25 vuoden aikana myyty miljoonia kappaleita. Ilta-Sanomien kyselyn mukaan pakastusrasia on suomalaisiin koteihin eniten levinnyt tuote. 

Orthexin historiaan liittyvät myös Suomen ensimmäiset ämpärijonot 1960-luvulla. Siihen asti oli käytetty raskaita ja epäkäytännöllisiä sinkkiämpäreitä. Orthexin muoviympärietä – kahvassa kolme uurretta – myytiin miljoona kappaletta vuodessa. Menekki oli niin valtava, että kaupan keskusliikkeet lähettivät tehtaalle omat autot varmistamaan, että saivat tarvittavan määrän muoviämpäreitä myyntiin. 

Orthexin Lohjan tehtaalla työskentelee nykyisin noin 65 henkilöä, ja tuotanto aiotaan säilyttää Suomessa tulevaisuudessakin. Ilta–Sanomien jutussa Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew ja tehtaanjohtaja Tom Ståhlberg sanovat tuotannon jatkamiselle Suomessa olevan painavat perusteet: tuoteturvallisuus, laadun varmuus ja nopeat toimitusajat  

Lue Mikko Marttisen artikkeli Orthexista Ilta-Sanomissa. 

Lisätietoja

Orthex Group Oy