Nesteen Markku Korvenrannasta Kemianteollisuus ry:n uusi puheenjohtaja

Diplomi-insinööri, Neste Oyj:n Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja ja johtoryhmän jäsen Markku Korvenranta on valittu Kemianteollisuus ry:n hallituksen seuraavaksi puheenjohtajaksi vuodelle 2023.

Kemianteollisuus ry:n syyskokous valitsi 29.11.2022 puheenjohtajan ja hallituksen vuodelle 2023. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Neste Oyj:n Öljytuotteet liiketoimintayksikön johtaja ja johtoryhmän jäsen Markku Korvenranta ja varapuheenjohtajiksi Berner Osakeyhtiön toimitusjohtaja Antti Korpiniemi, Satatuote Oy:n toimitusjohtaja Heikki Marva ja Nokian Renkaat Oyj:n Senior Vice President Manu Salmi.

Markku Korvenranta on valmistunut tuotantotalouden diplomi-insinööriksi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta vuonna 1991. Hän on työskennellyt Borealiksella vuosina 1994-2018 erilaisissa vaativissa johtotehtävissä Suomessa ja ulkomailla. Vuosina 2018-2021 Korvenranta työskenteli Marquard & Bahlsissa Saksassa. Kesällä 2021 Korvenranta nimitettiin Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtajaksi ja Nesteen johtoryhmän jäseneksi.

Videopuheessaan Kemianteollisuuden sidosryhmätilaisuudessa Kemiat kohtaavat ravintola Palacessa tiistaina 29.11.Markku Korvenranta kiitti mahdollisuudesta päästä johtamaan Suomen teollisuuden kivijalan, kemianteollisuuden, edunvalvontatyötä.

– Aivan aluksi: on kunnia päästä jatkamaan kemianteollisuuden hallituksen puheenjohtajana alan  vastuullisuusohjelman Responsible Caren viitoittamaa työtä. Olemme ohjelmasta syystäkin ylpeitä.

– Olemme Suomessa taitekohdassa, jossa meidän tulee viisaasti valita reittimme. Jos valitsemme oikein, meitä odottaa perillä kestävämpi hyvinvointivaltio. Perillä meitä odottaa uudistuva Suomi, jossa tehdään hiilineutraalia teollisuuspolitiikkaa.

– Ensimmäisestä tienviitasta tulee kääntyä siihen suuntaan, jossa lukee Suomen kilpailukyky. Sitä on vahvistettava, jotta pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa. Työn teettämisestä ei saa tulla entistä kalliimpaa. Malttia ja vastuullisuuta vaaditaan käynnissä olevalla työehtosopimuskierroksella. Myöskään välilliset työvoimakustannukset eivät saa nousta. Luvitus on saatava kuntoon, ja investointeja on tuettava. Myös energiakustannukset pitää säilyttää kilpailukykyisellä tasolla ja yritysten toiminnan mahdollistava infrastruktuuri kunnossa.

– Toisessa tienviitassa meidän tulee kääntyä suuntaan, joka vie kohti toimivampaa työelämää. Työn tekemisen pitää Suomessa olla joustavampaa. Positiivista paikallisen sopimisen kulttuuria tulee vahvistaa. Liittojen pitää antaa yrityksille tukea riittävän ajoissa. Paikallisen sopimisen mahdollisuuksia tulee lisätä myös työaikalainsäädännössä. Työrauhajärjestelmää tulee vihdoin uudistaa tavalla, jonka tavoite on päästä eroon suhteettomista tuki- ja poliittisista lakoista.

– Kolmannesta risteyksestä meidän tulee jatkaa vastuullisuuden suuntaan. Alan kunnianhimoinen tavoite tähtää hiilineutraaliin kemianteollisuuteen vuonna 2045. Jotta sinne päästään, kaikista aikaisemmista risteyksistä on pitänyt kääntyä oikeaan suuntaan. Kilpailukyvyn ja viennin kannalta on keskeistä varmistaa, että TKI-panostukset toteutuvat hallituksen päättämällä tavalla ja että työtä viedään eteenpäin pitkäjänteisesti.

– Kemialla ratkaistaan globaalit haasteet, ja me voimme olla iso osa sitä ratkaisua, kokoamme suurempia. Tulevaisuus on tekoja. Uskon ja luotan valoisaan tulevaisuuteen, koska ratkaisut ovat omissa käsissämme.

Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto toivottaa Markku Korvenrannan tervetulleeksi hallituksen puheenjohtajaksi.

– Markku on kemianteollisuuden todellinen ammattilainen ja johtaja, jolla on vahva näkemys, miten toimialaa kehitetään. Markku on ollut tänä vuonna Kemianteollisuus ry:n hallituksen varapuheenjohtaja, joten hän tietää, millaiseen organisaatioon tulee puheenjohtajaksi. Samalla kiitän lämpimästi hallituksen nykyistä puheenjohtajaa, Borealis Polymersin toimitusjohtaja Salla Roni-Porasta, sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Kemianteollisuus ry:n hallitus 2023

(Valokuva: Neste Oyj)