Kemianteollisuuden liittoyhteisö jatkaa Ukrainan tukemista

Venäjä hyökkäsi itsenäisen Ukrainan kimppuun 24.2.2022. Sotilaallinen hyökkäys oli ja on tuomittava ja täysin oikeudeton. Kemianteollisuuden liittoyhteisö jatkaa rahallista tukeaan Ukrainalle lahjoittamalla 36 000 euroa Kriisinhallitsijat ry:n Operaatio Ukrainan kautta. Samalla kannustetaan laajasti yrityksiä, yhteisöjä ja yksityisiä ihmisiä jatkamaan tukea, kunnes sota loppuu.

Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto korostaa, että Ukrainan auttaminen kaikin mahdollisin keinoin on tarpeellista ja kaikkien velvollisuus niin kauan, kunnes sota päättyy ja jälleenrakennus on saatu vauhtiin.

– Myös kemianteollisuuden yrityksissä on tekemämme kyselyn perusteella vankka tuki Ukrainalle. Tuki ja halu auttaa on säilynyt vuoden ajan. Yrityksissä ymmärretään erittäin hyvin, kuinka hirvittävissä olosuhteissa Ukraina elää ja taistelee puolustautuakseen Venäjän hyökkäykseltä. Velvollisuutemme on auttaa kaikin mahdollisin tavoin, sanoo Mika Aalto.

Kemianteollisuus ry:n helmikuussa tekemästä jäsenkyselystä kävi ilmi, että jäsenyrityksistä lähes 60 % on tukenut Ukrainaa vuoden sisällä rahana tai materiaaleina. Kyselyn vastausten perusteella rahallista tukea on annettu noin 550 000 euron edestä ja materiaalista tukea lähes 100 000 euron edestä.

– Suomi oli tukenut helmikuuhun mennessä Ukrainaa noin 770 miljoonalla eurolla. Yrityksissämme on vankka tuki sille, että tukea annetaan jatkossakin. Ukraina maksaa hirvittävää hintaa sodassa, sanoo Mika Aalto.

Kemianteollisuus on kerännyt liittoperheineen 36 000 euron lahjoituksen Ukrainalle. Summa lahjoitetaan Kriisinhallitsijat ry:n Operaatio Ukrainan kautta.

– Haluamme omalta osaltamme kantaa kortemme kekoon. Avun tarve on sotaa käyvässä maassa valtava, ja jokainen euro tulee tarpeeseen. Kannustamme yrityksiä, yhteisöjä, järjestöjä, kaikkia ihmisiä tukemaan Ukrainaa kunnes sota saadaan loppumaan, sanoo Mika Aalto.

Lahjoitukseen osallistuvat:
Akkuteollisuus ry