Hyppää sisältöön

Auli Piiparinen: Kun koulu alkaa, kutsuisiko sinuakin maailman pelastaminen?

Kesäloma takana, koulutyö edessä. Oppimisen äärelle palattiin tällä viikolla niin peruskouluissa kuin toisen asteen oppilaitoksissa. Moni muistelee oman koulutaipaleen alkua, toinen saattaa ensimmäistä kertaa oman lapsen kouluun. Samalla kun olemme onnellisia Suomen peruskoulun olemassaolosta, on hyvä suunnata arvioiva katse myös koulun seinien sisäpuolelle. Miten olisimme vielä parempia?

Nuorten talous- ja työelämätaitojen järjestö TAT ry julkaisi vuosittaisen ”Kun koulu loppuu” -tutkimuksen tällä viikolla. Raportti kertoo yläkoululaisten, ammattikoululaisten ja lukiolaisten näkemyksistä sekä opintojen aikana tapahtumaan ohjaukseen että tulevaisuuden työelämään. Raportin tulos on työelämämyönteinen: enemmistö kaikista vastaajaryhmistä haluaisi enemmän työelämätietoa osaksi oppimistaan.

Koululaiset ja opiskelijat siis janoavat osaksi opintojaan entistä enemmän työelämätaitoja. Iloinen uutinen: työelämä haluaa myös teidät! Samalla vaadimme kuitenkin laatua: suomalaisen koulutusjärjestelmän on taattava taidot, joilla työelämässä pärjää. Myös globaali maailma haastaa Suomen: pienenä maana suurin kansallisomaisuutemme on kehittynyt osaamisemme. Ohjaukseen panostaminen ja räätälöidyt oppimisen tukipalvelut ovat tarvittavia keinoja mekaanisen oppivelvollisuuden nostamisen sijaan.

Kemianteollisuus ei nouse TOP10-listalle nuorten työskentelyhalukkuutta toimialoittain tarkastellessa. Maailma ympärillämme puolestaan huutaa kemianteollisuuden innovaatioita, ratkaisuja ja tuotteita, jotta globaali ilmastokriisi saadaan torjuttua. Kemianteollisuus on globaalisti kasvava ala, johon myös suomalaisten kannattaa kouluttautua. Koronapandemia on vahvistanut entisestään kemian tärkeyttä osana hyvää elämää: maailma odottaa maskikasvoillaan rokotteen valmistumista.

Kemianteollisuus tarvitsee uutta osaamista ja tulevaisuuden maailmanpelastajia. Tarjolla on merkityksellistä työtä, joka luo ratkaisuja 2000-luvun haasteisiin. Jo varhaisessa vaiheessa koulupolkua saatavat kokemukset työelämästä ovat tarvittavia niin alan vetovoiman kasvattamiseksi kuin ennen kaikkea nuorten urahaaveiden toteutumiseksi.

Kannustankin sinua

  • kemian alan yritys: löytyisikö sinulta paikka nuorelle tulla tutustumaan työelämään?
  • luonnontieteiden opettaja: anna alasta innostuneelle nuorelle uravinkki!
  • koululainen, oppilas ja opiskelija: lue luonnontieteitä ja matematiikkaa. Merkityksellinen työ kemian alalla odottaa sinua.

Auli Piiparinen

Asiantuntija, Osaaminen ja vetovoima