Hyppää sisältöön

Satatuote Oy valmistautuu sukupolven­vaih­dokseen – fokus ja pitkäjänteisyys vauhdittavat kasvua

Kun kolmannen polven yrittäjä Heikki Marva otti vetovastuun Satatuote Oy:stä veljensä Iiron kanssa, oli aika kirkastaa yrityksen suuntaa ja luoda strategia sille, että yritys voi kasvaa ja kansainvälistyä perheyrityksenä vastuullisesti ja arvoihinsa nojaten.

Perheyrityksen tarina Raumalta Keski-Eurooppaan

Satatuote Oy:n tarina alkaa Raumalta vuonna 1945. Paperipusseista liikkeelle lähtenyt perheyritys on vuosikymmenten aikana kasvanut elintarvike- ja lääketeollisuuden pakkausratkaisujen edelläkävijäksi.

”Olemme kolmannen polven perheyhtiö, jossa neljäs polvi on jo mukana. Paperipussien valmistuksesta siirryttiin aikanaan aaltopahvilaatikoihin, kartonkipakkauksiin ja lopulta muovituotteisiin”, toimitusjohtaja Heikki Marva avaa yrityksen historiaa.

Yrityksen omistuksessa on ollut myös paikallismedia ja kirjapainotoiminta, joista molemmista on sittemmin maailman muuttuessa luovuttu. Satatuote Oy päätti keskittyä ydinliiketoimintaansa, eli muovipakkausten valmistukseen. Uusi aluevaltaus toteutui syyskuussa 2025, kun yhtiö avasi uuden tehtaan Tšekkeihin.

Sukupolven­vaihdos suunniteltiin huolella

Omistajuutta on viime vuosina keskitetty määrätietoisesti Marvan suvulta Marvan kahdelle perheelle, ja viime vuosina omistus onkin siirtynyt operatiiviselle johdolle, eli Heikille ja hänen veljelleen Iirolle. Samaan aikaan on luotu aikajanaa sukupolvenvaihdokselle, joka on tarkoitus toteuttaa vaiheittain.

”Omistajuuden ja operatiivisen johdon siirto on iso asia. Täytyy olla ajoissa liikkeellä ja luoda huolellinen suunnitelma. Se auttaa prosessissa”, Marva kuvailee.

Marvan mukaan uusi sukupolvi tuo mukanaan tuoreita ajatuksia ja uutta energiaa. Osa heistä onkin jo mukana hallitustyöskentelyssä tai operatiivisella puolella vastaten perheyrityksen asiakasrajapintatyöstä sekä omaksumassa yrityksen kulttuuria ja tekemistä.

Kasvua vastuulli­suudesta ja kansainvä­lisestä arjesta

Satatuotteella kasvu näkyy konkreettisesti uusina investointeina ja kansainvälisenä arkena. Uusi tehdas Tšekeissä palvelee Keski-Euroopan asiakkaita entistä paremmin.

”Emme puhu niinkään kansainvälistymisestä, koska meille se on jo arkea. Työskentelemme monikulttuurisessa tiimissä, ja esimerkiksi englannin kieli on osa päivittäistä työtä kaikilla tehtaillamme.”

Vastuullisuus on yksi strategian kulmakivistä. Satatuote Oy kierrättää tuotannon tuotantoprosessista syntyvän tuotteisiin kuulumattoman muovin ja toteuttaa suljetun kierron yhdessä kansainvälisten asiakkaidensa kanssa. Tuote- ja raaka-aine kehitystä sekä asiakkaiden vastuullisuustavoitteita tutkitaan tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa, jotta vastuullisuustavoitteet saavutetaan.

Ihmiset muutoksen ytimessä

Satatuotteella uskotaan vahvasti, että uudistuminen onnistuu vain, jos henkilöstö on mukana.

”Tavoitteenamme on paras työntekijäkokemus. Meillä henkilöstö on otettu mukaan muutokseen mukaan kehittämään vastuullisuustyötä, asiakaslähtöisyyttä ja työntekijäkokemusta. Henkilöstön kokemuksia mitataan ja tuloksia saamme Great Place to Work -tutkimuksen avulla”, Heikki Marva tiivistää.

Heikki Marvan vinkit omistajan­vaih­dokseen ja uudistumiseen
  1. Aloittakaa ajoissa ja tehkää suunnitelma. Sukupolvenvaihdos vie aikaa, joten selkeä aikajana ja joustava suunnitelma auttavat prosessin hallinnassa.
  2. Pitäkää fokus kirkkaana. Päättäkää, mihin keskitytte ja mistä mahdollisesti luovutte. Ydinliiketoimintaan keskittyminen vapauttaa ja lisää energiaa kasvuun ja kehitystyöhön.
  3. Ottakaa ihmiset mukaan ja kunnioittakaa juuria. Henkilöstön sitoutuminen ja arvojen noudattaminen luovat perustan muutokselle ja antavat voimaa tulevaisuuden kasvuun.
Satatuote Oy
  • Toimiala: lämpömuovatut muovipakkaukset elintarvike- ja lääketeollisuuden käyttöön
  • Perustettu: 1945
  • Toimipaikat: Rauma ja Tšekki
  • Liikevaihto: 17,4 miljoonaa euroa (v.2024)

Uudistumalla kasvuun

Elinkeinoelämän keskusliiton Uudistumalla kasvuun -sarja nostaa esiin yritystarinoita, joissa yritystä on johdettu uudistumisen ja kasvun tielle tai toteutettu onnistuneesti sukupolven- tai omistajanvaihdos. EK:n jäsenliittojen kanssa tuotetun sarjan tavoitteena on innostaa muita yrityksiä uudistumaan ja löytämään kasvun mahdollisuuksia muutosten keskellä.