Hyppää sisältöön

EK haastaa luomaan yhdenvertaista yrityskulttuuria

Elinkeinoelämän keskusliiton kampanja Työ ei syrji haastaa yritykset, yhteisöt ja koko suomalaisen yhteiskunnan luomaan aidosti tasa-arvoista ja yhdenvertaista yrityskulttuuria. Mukana on Neste. Kampanjaan voi tulla mukaan sitoutumalla edistämään syrjimätöntä työkulttuuria.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK aloitti 20.8.2018 laajan Työ ei syrji -kampanjan, joka tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen työelämässä. Kampanjan tavoite on tehdä työelämän tasa-arvosta itsestäänselvyys. 

EK selvitti aiemmin vuonna 2018 kansalaisten kokemuksia ikäsyrjinnästä ja seksuaalisesta häirinnästä. Sen mukaan jnoin kymmenen prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää työnhaussa viimeisen kahden vuoden aikana. Samaan aikaan noin seitsemän prosenttia työikäisistä ilmoitti kokeneensa seksuaalista häirintää työssään. 

Työ ei syrji-kampanjan pääviesti on, että ihmisten asenteet syrjivät, ei työ itsessään. EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan syrjintä tulee yhä liian usein tekijän ja työn väliin. EK:n kampanjalla halutaan herätellä suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan. 

Ei syrji-kampanjan starttivaiheessa mukana on lähes 20 yritystä ja yhteisöä, mukaanlukien Neste. Yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua mukaan #eisyrji -kampanjaan verkkosivuilla www.eisyrji.fi. Mukana olevat yritykset ja yhteisöt sitoutuvat edistämään syrjimätöntä kaikille avointa työkulttuuria.