Yli 145 000 kotitaloutta kierrätti kinkunrasvansa – Kinkkutempun uusiutuvalla dieselillä ajaa 14 kertaa maapallon ympäri

Joulukinkkujen paistinrasvojen keräys ylitti tänä vuonna kaikki odotukset. Yli 145 000 kotitaloutta osallistui Kinkkutemppuun, mikä on lähes neljä kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kinkkutemppu-kampanjan tavoitteena on havainnollistaa kuluttajille kiertotalouden mahdollisuuksia, ja paistinrasvoista valmistetaankin uusiutuvaa dieseliä. Tämänvuotisesta rasvamäärästä valmistetulla polttoaineella ajaisi arviolta 14 kertaa maapallon ympäri.

Suomalaiset ottivat joulun kiertotaloushaasteen omakseen. Kinkkutempun tavoitteena oli kerätä 100 000 suomalaiskodin kinkun paistinrasvat uusiokäyttöön, mutta tavoite ylittyi reilusti ja lopullinen osallistujamäärä oli runsaat 145 000 kotitaloutta. Kerätyn rasvan määrä miltei nelinkertaistui viime vuodesta runsaaseen 44 000 kiloon.

”Tämä on todellinen joulun ihme! Osasimme odottaa innokasta osallistumista, mutta 145 000 kotitaloutta voidaan kutsua jo melkeinpä kansanliikkeeksi. Suuri kiitos kaikille suomalaisille, jotka omalla toiminnallaan halusivat tehdä niin ympäristölle, viemäriputkistoille kuin toisille ihmisille hyvää. Vastaavanlainen temppu ei olisi mahdollista missään muualla”, riemuitsee Kemianteollisuus ry:n valmiuspäällikkö Petri Ahola-Luttila.

Neste valmistaa joulukinkuista saadusta paistinrasvasta Neste MY uusiutuvaa dieseliä, joka vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %.

Kinkkutemppuun osallistuminen oli menneenä jouluna entistä helpompaa, sillä keräysastioita oli eri puolilla Suomea noin 150. Keräysastia löytyi mm. jokaisen Suomen K-Citymarketin yhteydestä sekä kuntien jätelaitosten jäteasemilta eri puolilta maata. Rasvat sai palauttaa keräyspisteisiin 20.12.2017–4.1.2018. Kinkkutemppu sai ihmiset liikkeelle sankoin joukoin ympäri maan, mutta ahkerimmin keräysastia täyttyi Salon K-Citymarketissa.

”Suomalaiset ovat selvästi ottaneet Kinkkutempun omakseen. Toivottavasti pystymme jatkamaan tätä ainutlaatuista temppuilua myös ensi jouluna”, Petri Ahola-Luttila sanoo.

Kinkkutemppu-kampanjan tuotot lahjoitetaan vähävaraisten lapsiperheiden tukemiseen Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry:n kautta. Keräystavoitteeksi asetettu 100 000 kotitaloutta ylittyi hienosti, mikä tarkoittaa 25 000 euron lahjoitusta hyväntekeväisyyteen.

Petri Ahola-Luttila, valmiuspäällikkö, Kemianteollisuus ry.

Puhelin: 040 849 5920, petri.ahola-luttila@kemianteollisuus.fi

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Kuluttajia pyydettiin palauttamaan kinkunpaistosta yli jääneet rasvat kierrätyspisteille ja siitä valmistetaan uusiutuvaa polttoainetta Nesteen Porvoon jalostamolla.

Kemianteollisuuden lisäksi Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima ry KIVO ja kuntien jätelaitokset, Suomen Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus- ja palvelut YTP.

Kinkkutempun toteuttavat suomalaisten kanssa:

Neste

Lassila & Tikanoja