Vientiteollisuuden liitot yhteiselle vaalikiertueelle

Suomalaisen vientiteollisuuden liitot lähtivät tammikuun 16. päivänä yhteiselle eduskuntavaalikiertueelle. Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry, Teknologiateollisuus ry, Paperiliitto ja Teollisuusliitto tapaavat kansanedustajaehdokkaita yhteensä 16 paikkakunnalla Suomessa. Kiertue käynnistyy Helsingistä, viimeiset tilaisuudet ovat 11.3.2019 Oulussa, Jyväskylässä ja Tampereella.

Kiertueen tavoitteena on lisätä kansanedustaehdokkaiden ymmärrystä teollisuuden ja viennin merkityksestä suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle. Ehdokkaiden kanssa on jokaisessa tilaisuudessa keskustelemassa liittojen johtoa ja alueen yritysedustajia.

Kiertueella käsitellään maamme tulevaisuuden kannalta keskeisiä menestyksen edellytyksiä, jotka voidaan tiivistää kolmeen kokonaisuuteen:

• Suomessa on monipuolisesti osaavia tekijöitä – tarvitsemme jatkuvaa oppimista ja sitä tukevan korkeatasoisen koulutusjärjestelmän.
  • Suomi on ketterä ja kehityksen kärjessä – Suomen pitää olla houkutteleva maa investoida, työllistää ja luoda uutta.
  • Suomi tarjoaa kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön – varmistetaan, ettei teollisuutemme kustannustaso ylitä keskeisten kilpailijamaiden tasoa.

Kyse on ensimmäisestä näin laajalla vientiteollisuuskokoonpanolla käynnistettävästä kiertueesta. Neljä vuotta sitten eduskuntavaaleissa Teknologiateollisuus ja silloinen Metallityöväen liitto järjestivät yhdessä samantyyppisen kiertueen.

– Edelliseltä kiertueelta saimme kansanedustajaehdokkailta runsaasti positiivista palautetta. Monelle ehdokkaalle tuli itse asiassa yllätyksenä, miten keskeinen rooli vientiteollisuudella on hyvinvointimme varmistamisessa. Lähes 1,1 miljoonalla suomalaisella on työpaikka vientiteollisuuden ansiosta. Kiertueemme tarjoaa kovaa faktaa päätöksenteon pohjaksi, tehtiin päätöksiä sitten alueellisella tai kansallisella tasolla, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto korostaa.

Yhteiskuntasuhdejohtaja Sanna Rauhansalo, Teknologiateollisuus, 050 340 6174
Johtaja Susanna Aaltonen, Kemianteollisuus, 050 593 4221