Neuvotteluja uudesta työmarkkinamallista on tärkeää jatkaa

Teknologiateollisuus ry ja Kemianteollisuus ry ovat valmiita jatkamaan uuden työmarkkinamallin valmistelua, vaikka Metsäteollisuus ry ei enää osallistu neuvotteluihin mallin sisällöstä. Hanke on Suomelle ensiarvoinen, koska sen tavoitteena on edistää kilpailukykyä, työllisyyttä ja hyvinvointia.

Jos neuvottelut jatkuvat, mukana olevat vientialat eli teknologiateollisuus ja kemianteollisuus useine sopimusaloineen kattavat 70 % Suomen tavaraviennistä ja 65 % kokonaisviennistä. Metsäteollisuus mukaan lukien kokonaisviennin kattavuus olisi ollut 81 %. Henkilöstömäärällä mitattuna metsäteollisuuden poisjäänti pienentää kattavuutta reilulla kymmenellä prosentilla.

Jos mukaan jäävät liitot harjoittavat vastuullista sopimustoimintaa ja kykenevät yhteiseen päänavaukseen työmarkkinakierroksella, se olisi painava viesti kaikkiin neuvottelupöytiin.

– Keskustelut ovat olleet arvokkaita, ja neuvotteluja kannattaa ilman muuta jatkaa. Vientiliitot ovat käyneet uudesta työmarkkinamallista rakentavaa keskustelua, ja niillä on pitkälle menevä yhteinen näkemys viennin vastuullisesta roolista sopimuskierrosten avaajana, sanoo Kemianteollisuus ry:n johtaja Jyrki Hollmén.

– Jo tähän mennessä käydyt keskustelut antavat hyvää pohjaa syksyn neuvottelukierrokselle. Näistä lähtökohdista on hyvää jatkaa uuden työmarkkinamallin valmistelua, tähdentää Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen.

Hollménin ja Inkeroisen mukaan vientiliitoissa ymmärretään hyvin talouden realiteetit ja viennin merkitys suomalaiselle hyvinvoinnille. Neuvotteluissa on paljon pelissä, sillä yhteisenä tavoitteena on saada vienti vetämään, työllisyys kasvuun ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus vahvemmalle pohjalle. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää vastuullista sopimustoimintaa kaikilla sopimusaloilla koko yhteiskunnassa.

Johtaja Jyrki Hollmén, Kemianteollisuus ry, puh. 040 746 3687

Varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen, Teknologiateollisuus ry, puh. 0400 894 220