Ilmastonmuutos

Woikoski: Vetyauton pakoputkesta tulee vain vettä

Woikoski rakentaa Suomeen vetyautojen tarvitsemaa infrastruktuuria. Kiinnostus täysin päästöttömään liikenteen polttoaineeseen kasvaa maailmalla vauhdilla.

Teollisuuskaasuja valmistava Oy Woikoski Ab on tuottanut vetyä yli sata vuotta Yhtiö uskoo, että tulevina vuosina vedyn käyttö yleistyy myös liikenteen polttoaineena.

Vetyautoissa on polttokenno. Se tekee vedystä ja hapesta sähköä, joka pyörittää auton sähkömoottoria. Vedyn palamisesta syntyy lopputuotteena pelkkää vettä. Hiilidioksidia tai typen oksideja pakoputkesta ei tule.

Vedyn raaka-aineista ei ole pulaa, sillä sitä voidaan jalostaa vedestä, maakaasusta ja biojätteistä. Woikoski hyödyntää tuotannossa myös kemianteollisuuden eri prosesseissa sivutuotteena syntyvää vetyä.

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelman mukaan Suomeen tulisi 20 vedyn tankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä. Woikosken kehittämällä konseptilla on kysyntää myös ulkomailla. Yhtiö toimitti syksyllä 2014 Göteborgiin vetytankkausaseman, joka on osa eurooppalaista jakeluverkostoa.

Woikoski valmistautuu vedyn kysynnän kasvuun investoimalla tuotantoon. Syksyllä 2014 yritys avasi Kokkolaan elektrolyysilaitoksen, joka on Euroopan suurin tätä teknologiaa käyttävä vedyntuotantolaitos.Tehdas käyttää raaka-aineena tislattua vettä ja tuottaa prosessissaan puhtaan vedyn lisäksi ultrapuhdasta happea, jonka puhtausluokkaan kykeneviä tuotantolaitoksia on maailmassa vain muutamia. Laitos koostuu kolmesta erillisestä vedyn tuotantolinjasta ja tehtaan yhteyteen on myös valmistunut pullokonttien täyttöasema.

www.woikoski.fi


Kuva: Woikoski

Teollisuuskaasuja valmistava Oy Woikoski Ab on tuottanut vetyä yli sata vuotta. Yhtiö uskoo, että tulevina vuosina vedyn käyttö yleistyy myös liikenteen polttoaineena.