Neuvottelujen katkeaminen työmarkkinamallista on pettymys

Tiedotteet | 17.02.2017

Teknologiateollisuus ry ja Kemianteollisuus ry pitävät valitettavana, että uutta työmarkkinamallia koskevat neuvottelut ovat päättyneet.

Lähes vuoden jatkuneet keskustelut ovat olleet rakentavia ja loivat yhteistä ymmärrystä talouden tilasta sekä vientiliitojen vastuusta neuvottelukierroksen päänavaajana. Liitot saavuttivat pitkälle menevän yhteisymmärryksen työmarkkinatoiminnan kehittämisestä.

– Syksyn neuvotteluihin lähdetään joka tapauksessa vientivetoisesti, sillä kierroksen avaavat keskeiset vientiteollisuuden sopimusalat. Kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaaminen on kaikkien suomalaisten etu ja hyvinvoinnin edellytys. Orastavaa talouden elpymistä on tuettava vastuullisella sopimustoiminnalla. Tämä edellyttää kustannusten hallintaa kaikilla sopimusaloilla, myös vientialojen ulkopuolella, tähdentävät Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen ja Kemianteollisuus ry:n johtaja Jyrki Hollmén.

Johtaja Jyrki Hollmén, Kemianteollisuus ry, puh. 040 746 3687
Varatoimitusjohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen, Teknologiateollisuus ry, puh. 0400 894 220

Tiedotteet | 15.02.2017

Neuvotteluja uudesta työmarkkinamallista on tärkeää jatkaa